046-70 56 60 info@marredo.se
  • Om oss
  • Kontakta oss
Marredo AB
  • Hem
  • Tjänster
    • Bokföring
    • Löner
    • Deklarationer
    • Skatterådgivning
    • Bolagsbildning
    • Affärssystemet Pyramid
  • Information
    • Referenser
    • Fast pris
    • Papperslös Bokföring
    • Sortera Papper
    • Skattenytt
  • Kontakt
    • Om oss
    • Hitta hit
  • Få hjälp idag
  • Auktoriserad redovisningskonsult
Välj en sida
    Du tycker det är rätt bekvämt att låta någon annan sköta bolagets bokföring, så att du kan koncentrera dig på att tjäna pengar. Samtidigt ställer du krav på servicen, att du får hjälp på ett sätt som du förstår och du tydligt vet vad som förväntas av dig. Rapportering av hur verksamheten går ser du som en självklarhet.
  • Ett verifikat eller verifikation är en affärshändelse som behöver bokföras, t.ex en faktura, kvitto eller annan transaktion som t.ex skett över bankkontot. Ange beräknad bokföringsvolym genom att kryssa i något av nedanstående
  • Ange istället antalet pärmar med bokföring över ett år:
  • Även om du nu anger bokföringsvolymen, så kan du som de flesta av våra kunder välja att betala 20 kr per verifikat. Då får du en kostnad som anpassar sig till det antal affärshändelser som du har över en månad. Ofta varierar antalet mellan olika månader. Volymen här är bara för att ge dig en kostnadsuppfattning om du vill ha ett fastpris.
    Du skulle nog kunna göra en eller annan lönespecifikation, men inser att det finns en del annat att tänka på både för att lönen ska bli rätt och den rapportering som måste göras till Skatteverket och ibland även andra instanser. Dessutom är det skönt att ha ett bollplank för personalfrågor som du inte är van att hantera.
    Om det är något du kan tjäna pengar på att få hjälp med så är det i samband med årsavslutet. Då lönar det sig att få hjälp av någon som gör det mer än en gång per år och har erfarenhet att kontrollera att siffrorna hänger ihop och att rapportering och deklaration till myndigheterna blir korrekt.
  • Eftersom du har ett aktiebolag ingår även upprättande av årsredovisning
  • Privat deklaration

    Du kan få hjälp med din privata deklaration även om du inte driver företag. Det kan vara att du har sålt en fastighet eller bostadsrätt och vill att det ska bli rätt. Eller kanske aktieförsäljningar som är lite jobbiga att deklarera. Vi kan ge dig ett fast pris för denna hjälp. Ange bara vad du vill ha hjälp med.
  • Då behöver vi även kopia på köpeavtalet på den nya bostaden.

  • Pris: 0,00 Kr
  • Vi behöver kompletterande uppgifter av dig för att kunna deklarera försäljningen av bostadsrätten.

    Enklast mejlar du köp/försäljningsavtal till oss. Deklarationsblanketten skickar du till oss när du har fått den, så fyller vi i nödvändiga siffror och skickar tillbaka blanketten inom 5 arbetsdagar. För bostadsrätt behövs även ev uppgift om inre reparationsfond samt ev kapitaltillskott, som brukar framgå av kontrolluppgift från bostadsrättsföreningen.

    Räkna samman kostnader för reparationer och underhåll för de senast 6 årens (inkl försäljningsåret). Samt eventuella grundförbättringar sedan ert köp av bostaden.

  • Vi behöver kompletterande uppgifter av dig för att kunna deklarera försäljningen av villan.

    Enklast mejlar du köp/försäljningsavtal till oss. Deklarationsblanketten skickar du till oss när du har fått den, så fyller vi i nödvändiga siffror och skickar tillbaka blanketten inom 5 arbetsdagar.

    Räkna samman kostnader för reparationer och underhåll för de senast 6 årens (inkl försäljningsåret). Samt eventuella grundförbättringar, t.ex ny-, till- eller ombyggnad sedan ert köp av fastigheten.

  • Vi behöver kompletterande uppgifter av dig för att kunna deklarera försäljningen av aktier.

    Även om de flesta aktieförsäljningar färdigtrycks på inkomstdeklarationen idag, så kan det finnas tillfällen när Skatteverket inte känner till anskaffningskostnaden för sålda värdepapper.

    Därför behöver vi uppgift om anskaffningskostnaden för sålda värdepapper, t.ex gamla avräkningsnotor. Om sådana underlag inte finns tillgängliga använder vi schablonmetoden.

  • Detta räknas som reparation eller underhåll

    Du behöver räkna samman kostnaderna för reparationer och underhåll för de senast 6 årens (inkl försäljningsåret). Samt eventuella grundförbättringar sedan ert köp av bostaden. Läs mer nedan vilka kostnader som ingår.

    • att återställa bostaden i nyskick, eller det skick den hade vid till- eller ombyggnad
    • att behålla bostadens egenskaper (genom renovering).

    Vid reparationer och underhåll ska du ta hänsyn till slitage när du beräknar hur stor del av utgiften du får använda. För även om förbättringen gör att bostaden är i bättre skick än när du köpte den, så slits förbättringen av ålder och användning. Här får du göra en egen uppskattning av hur mycket du ska minska din utgift för slitage.

    Här ser du vad som räknas som reparation eller underhåll
    • renovering av badrum; byte av handfat, toalett och badkar
    • renovering av kök; byte av vitvaror, skåp, bänkar och luckor utan att utöka antalet skåp och bänkar
    • målning
    • tapetsering
    • omlackering av dörrar och skåpluckor
    • omkakling
    • byte av golv till samma eller likvärdigt material.

     

    Detta räknas som grundförbättringar

    Om du bygger till, bygger om, bygger nytt eller köper ny utrustning som inte funnits tidigare räknas det som grundförbättring. Då får du göra avdrag med hela utgiften. Byter du till ett bättre material eller en bättre byggnadsdel får du dra av en del av utgiften.

    Här nedan ser du vad som räknas som grundförbättringar.

    Nybyggnad

    Nybyggnad är när du bygger en helt ny byggnad. Hit räknas också nyanläggning av trädgård och andra markarbeten som du bekostar själv.

    • uppförande av bostadshus, garage, carport, friggebod, friliggande växthus
    • borrning och grävning av brunn
    • nyanläggning av gräsmatta
    • plantering av träd och växter
    • sten- och plattläggning
    • staket
    Tillbyggnad

    Tillbyggnad är när du utökar byggnadens volym. Det behöver alltså inte bara vara en utökning av byggnadens yta, utan kan också vara en ökning på höjden.

    • utökning av byggnaden med ett extra rum
    • uppförande av inglasat uterum eller altan längs husväggen
    • utgrävning av källare eller ökning av taklutningen för att skapa en vindsvåning
    Ombyggnad

    Ombyggnad innebär att du ändrar byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion. Det gör du också om du byter ut mer än enstaka delar av den bärande konstruktionen. En renovering är inte en ombyggnad om den inte har inslag av nämnda ändringar.

    • du flyttar köket till en annan plats i byggnaden eller ändrar planlösningen genom att exempelvis slå ut en vägg. Det räcker inte med att bara byta ut köksskåpen
    • du bygger ett badrum där det tidigare fanns ett förråd
    • en oinredd vind byggs om till bostadsutrymme
    Nytillskott

    Nytillskott är när du tillför bostaden något som inte har funnits tidigare.

    • diskmaskin
    • tvättmaskin
    • torktumlare
    • utökning av antalet köksskåp
    • fasta garderober
    • kamin

     

    Byte till bättre material eller byggnadsdel

    Byte till bättre material kan till exempel vara att du byter ut ett golv från plastmatta till linoleum. Beroende på om du byter till väsentligt bättre material eller till ett likvärdigt material är det olika regler.

    Väsentligt bättre och dyrare

    Om du byter ut en byggnadsdel eller ett visst material mot något som är väsentligt bättre och dyrare än det tidigare räknas det som grundförbättring. Men du får bara göra avdrag för prisskillnaden mellan det nya, dyrare materialet och samma, likvärdigt material som tidigare. Resterande del av utgiften kan vara avdragsgill som reparation och underhåll.

    Likvärdigt material eller byggnadsdel

    Om du byter till likvärdigt material eller till likvärdig byggnadsdel räknas det inte som grundförbättring utan som reparation eller underhåll. Standardförbättring av värmekälla eller vitvaror på grund av den tekniska utvecklingen (som till exempel innebär en lägre energiförbrukning), räknas också som underhåll.

    Se exempel

    Du har ett golv belagt med plastmatta som du byter ut mot parkettgolv åtta år innan du säljer din villa.

    Det kostar 8 000 kronor att byta till parkett, men bara 3 000 kronor att byta till en liknande plastmatta. Eftersom du byter till ett väsentligt bättre och dyrare material,  får avdrag med prisskillnaden på 5 000 kronor. Det räknas som grundförbättring.

    Då du har haft utgiften tidigare än femte året före försäljningsåret är det inte möjligt att göra avdrag med resterande del som reparation eller underhåll.

    Så räknar du
    Parkett                                   8000 kronor

    Plastmatta                            - 3000 kronor

    Avdrag för grundförbättring   5000 kronor

  • Övriga upplysningar

    Lämna gärna kompletterande uppgifter eller om det är något du undrar över.
  • Kontaktuppgifter

  • Bolagsnamn

    Ange 3 namnförslag på ditt bolag utifrån att namnen är upptagna. Försök få med egennamn eller geografiskt tillägg, t.ex i Malmö AB för att göra namnet unikt.
  • Minsta kravet på aktiekapital är 25 000 kr.
  • Välj räkenskapsåret, gärna bokslut mellan juni till september,, då vi har mer tid att hjälpa dig med årsbokslut och årsredovisning.
  • Styrelse och aktieägare

    Namn och personnummer för de som ska sitta i styrelse och vilka som är aktieägare. Minsta antalet är 2 personer, varav en styrelsemedlem och en suppleant. Normalt tecknar styrelsen firman, men andra personer kan också väljas. Endast födelsedata anges för utländska medborgare.
  • Minst en styrelsemedlem och en styrelsesuppleant måste väljas.

  • Beskriv kortfattat verksamheten som bolaget ska syssla med
  • Adressuppgifter till företaget.
  • Bankintyg

    Sätt in aktiekapitalet på ett nyöppnat företagskonto i ditt första namnförslag (banken vet vad som gäller). Invänta dock handlingar från oss som du ska ta med dig till banken. Ange nedan eller återkom senare med namn och e-post till den bankkontakt som utfärdar bankintyget.

  • Numera är det ett krav att registrera s.k. verklig huvudman hos Bolagsverket. Vill du ha vår hjälp med detta?
  • Vill du ha hjälp med företagsregistreringen till Skatteverket avseende F-skatt, moms och arbetsgivare?
  • Skatteverket önskar få in beräknad skatt i förväg, s.k. preliminärskatt. Eftersom det ibland kan ta lite tid innan verksamheten genererar ett överskott så kan företaget få uppskov med preliminärskatten i 3 månader.
  • Normalt ska företaget momsregistreras. Ska du bedriva en momsbefriad verksamhet, t.ex läkarvård behöver du inte momsregistrera företaget. Önskar du momsregistrera verksamheten?
  • Kommer företaget köpa från eller sälja till företag i andra EU-länder utanför Sverige?
  • Välj önskad momsperiod, dvs hur ofta en momsdeklaration ska lämnas in.
  • Du håller nere kostnaden om du momsredovisar mer sällan.

  • Årsmoms kan bara väljas om omsättningen förväntas bli högst 1 mkr.

  • Bokslutsmetoden eller även kallad Kontantmetoden innebär att fakturor bokförs först när de har blivit betalda, förutom vid årsbokslutet då samtliga obetalda fakturor tas med. Faktureringsmetoden innebär att fakturor bokförs två gånger, både på fakturadatumet samt när de har blivit betalda.
  • Dessvärre kan företaget inte använda Bokslutsmetoden om omsättningen är mer än 3 mkr.

  • Om du istället väljer Bokslutsmetoden blir det mindre att bokföra och bokföringskostnaden blir lägre.

  • Om du tänker ta ut lön eller anställa folk inom 6 månader, så rekommenderar vi att du registrerar företaget som arbetsgivare. Annars kan du avvakta och vi registrerar företaget när löner ska börja betalas ut.
  • Hur många anställda beräknar du att företaget har första året?
  • Ange datum för beräknad första löneutbetalning
  • Glöm inte skriva anställningsavtal med de personer som du anställer. Vi hjälper dig gärna med vad du ska tänka på att avtalet innehåller.

  • Lämna gärna kompletterande uppgifter eller om det är något du undrar över.
    Du skulle gärna vilja göra en del eller hela bokföringen själv, även om det initialt t.o.m kan bli lite dyrare än att låta oss göra den. Du kan tänka dig bli upplärd på vårt kontor eller på distans och vill gärna använda bokföringsprogrammet Fortnox. Du inser nyttan av att gå en bokföringskurs eller kanske t.o.m har precis gått en.
  • Normalt kan nedanstående erbjudas som fastpris när vi får underlag till bokföringen i god ordning, att materialet är komplett och att det tydligt framgår vad underlagen avser. Om inte volym eller ordning stämmer omräknas priset redan vid start. I annat fall görs en årlig revidering av det fasta priset. Ibland kan vi hitta lösningar som effektiviserar hanteringen som kan minska kostnaden. Uppstartskostnad tillkommer med 2.000 kr exkl. moms.

  • Pris: 0,00 Kr

    Månadskostnaden avser löpande bokföring, ev lönehantering samt momsredovisning.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Årskostnaden avser hjälp med att avsluta året med årsbokslut, ev årsredovisning och bolagsdeklaration och tillkommer utöver månadskostnaden.
  • Pris: 0,00 Kr
    Bolagsverkets avgift på 1 900 kr (ej momsbelagt) tillkommer.
  • Kontaktuppgifter

  • Lämna gärna kompletterande uppgifter eller om det är något du undrar över.
  • Marredo ligger på Transportvägen 6, Löddeköpinge

  • Vi återkommer inom kort med förslag på datum och tider.

Tjänster

Bokföring
Löner
Deklarationer
Skatterådgivning
Bolagsbildning
Affärssystemet Pyramid

Information

Referenser
Fast pris
Papperslös bokföring
Sortera papper
Skattenytt

Kontakt

046-70 56 60
info@marredo.se
Transportvägen 6
246 42 Löddeköpinge

Copyright © Marredo. En hemsida av Capace Media.